Foto-tips

Hej!

Nu är det nattportiern och fotografen Alexander som bloggar igen! Denna gången tänkte jag dela med mig av lite foto-tips. Så länge jag kan minnas har jag haft en kamera i handen, och att fotografera är min passion. Idag tänkte jag dela med mig av några av mina foto-tips, de kommer garanterat komma till nytta för er då ni ska ta den perfekta vinterbilden!

1. För det första - Klä er varmt! Fryser ni, spänner ni er och det är svårt att hålla still kameran. För oss fotografer finns det anpassade vantar så man enkelt kommer åt alla reglage och liknande på kameran - detta är guld värt vintertid!
2. Förvara kameran i en plastpåse. Tänk dig att du varit ute och fotograferat fina bilder på vårat fantastiska vinterlandskap i -10 grader och sedan går hem och in genom dörren.. Har du då inte stoppat ned kameran i en platspåse för långsam uppvärmning kommer kondensen värre än knoten på sommaren och kan förstöra kameran. En billig räddare i nöden om du inte vill skicka in kameran på service.
3. Håll batterierna varma. Detta är inga konstigheter. Alla batterier har avsevärt sämre batteritid i extrema förhållanden, så håll reservbatteriet (som allt är bra att ha med!) nära inpå kroppen för bästa effekt.
4. Den fjärde och viktigaste punkten - Exponera bilden rätt. Snön, vit och fin i verkligheten, blir lätt blå och missfärgad i kamerans lins. Har du en systemkamera bör du använda egen vitbalans för bästa effekt och på de flesta kompaktkameror finns en inställning för detta under menyn. Enklast är att ta ett kort på snön och ange den som "mall" för kameran att gå efter. Detta går dock inte att göra på alla kameror.
5. Kom ihåg att det är absolut inget fel på siluetter! Vid dåliga ljusförhållanden kan du till exempel prova att överexponera bilden och skapa en siluett av motivet. Har du systemkamera, lek med kamerans reglage, vrid lite extra på dem. Många bilder blir oftast bättre med dina egna inställningar än kamerans förinställda.



Bilden är tagen direkt efter jobbet - ca 06,30. En otroligt fin soluppgång!
Med fokus på trädtopparna & en starkt lysande sol bakom molnen blev det en fin siluett.


Har ni frågor gällande mina tips, eller allmänt gällade fotografering kan ni antingen lämna en kommentar här på bloggen eller besöka min hemsida!

Glöm inte bort vår fototävling med chans att vinna en hotellövernattning inkl. frukostbuffé och fri entré till spat för två, värde 1590 sek. Sista datum 27/3. Alla bidrag skickas till [email protected]
Lycka till!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0