Marie Bergqvist


Marie Bergqvist

Hej på er!


Marie heter jag och jobbar som köksmästare på Hotel Dalecarlia. Jag har varit här i 2,5 år varav ett av dem som köksmästare. Innan jag började här har jag avverkat 8 år på Fryksåshotell och även fått kalla mig världsmedborgare då jag har bott i bl.a London, St Louis, Florida, Memphis och på havet. I somras flyttade jag in i ett litet hus på 170 kvm tillsammans med mina två galna oldenglish sheepdogs i Tällberg där jag nu slagit mig till ro och stormtrivs!

Ursprungligen kommer jag från en liten ort här i Dalarna som heter Älvdalen där jag vuxit upp i en värld där allt handlade om gäster och att man snällt fick vänta på sin tur tills de vuxna fick tid att hjälpa.. Jag var nog dock inte det oskyldigaste av lamm i korridoren, evigt påhejad av min kusin Kim, men vad jag menar är att jag under min uppväxt fick lära mig någonting väldigt viktigt och som jag fortfarande använder mig av; Är man öppen för olika möjligheter och tar väl hand om de som i grunden betalar vår lön, i mitt fall gästerna, så blir livet mycket mer spännande och givande.

Här på hotellet är ingen dag den andre lik och just som man tycker att man har koll på läget så händer det någonting någonstans i den viktiga kedjan, så det gäller att alltid vara på alerten! Vi är fyra fast anställda i köket plus ett antal timanställda och utan dem hade jag inte haft en chans att klara av mitt arbete. Vi måste jobba bra tillsammans och alltid kunna lösa de olika problem eller ändringar som kan uppstå vid t. ex grillning vid sjön, tältverksamhet, picknickkorgar, spabuffé, kanske en middagsfika eller bara en vanlig kväll i restaurangen. Studentbaler och större beställningar är sådant vi ofta jobbar med vilket alltid är roligt! Att lyckas med ett stort sällskap är bra mycket svårare än vad man kanske kan tro då det är en lång kommunikationskedja som måste kunna samarbeta och få allting att klaffa. Det är viktigt att alla avdelningar går igenom noggrant med varandra hur upplägget ska vara och vad som kan ske om gästens förväntan kontra kök/restaurang/reception inte uppfylls, och att alltid ha en lösning!

Just nu sitter jag och filar på vår nya á la Carte meny. Hjort, lamm, torsk, choklad och frukttryffel.. Det finns så många möjligheter och vi får se vad det blir, den 10:e Januari smäller det i allafall i gång med den. Kom ihåg att boka bord!

Må väl!
Marie



Kanske något av detta kommer finnas på den nya menyn?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0